09 October 2009

Ujian Kod Morse (CW) di Cyberjaya

Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan baik.

2 Blog abang dan adik saya dah banyak menceritakan tentang perkara ni. Boleh rujuk kat sini :


Saya taknak la cerita benda yang sama, tapi nak jugak cerita benda yang berkaitan, yang bagi saya menarik untuk dikongsi.

CW Keyer buatan sendiri (homebrewed). Ho 9W2HOO ada bawa dua kekunci ni ke Kuala Lumpur dan saya sempat la nak test alat ni. Simple je, tapi memang berkesan. Tone yang dikeluarkannya pitch tinggi, tapi memang menusuk telinga la. Hehehehe..




Ini kerja-kerja real ham radio, bila dah mula buat antena sendiri, keyer sendiri dan lain-lain. Tidak hanya sekadar QSO sahaja di jaluran. Syabas buat abang Ho.

Fuh, yang ni Yaesu VX8. Kalau la harga dia murah, dah lama sambar. Memang berminat betul tapi apa kan daya, takde kemampuan lagi. Yang mampu hanya pegang, amik gambar dan simpan buat kenangan. Takpe, satu hari nanti, insya Allah akan dapat satu. Ni Pak Nordin 9M2NM punya. Siap ada GPS unit tu. Tengok kat display dia, itu koordinat kami masa kat parking lot MCMC.




Ada jugak rakan yang bawak klasik punya Power Meter. Memang antik dan dikatakan amat tepat ukuran dia. Saya nak describe pun tak reti, tapi memang kelas la barang dia. Berat pulak tu. Hehehe...



Ada juga yang bawa paddle CW keyer. Fuh memang berair mulut la bila pandu uji jenis ni. Rare, susah nak dapat katanya. Ada yang sanggup bayar 6-7 ratus untuk jenis ni. Banyak function, WPM speed, narrow atau wide touch, volume dan lain-lain. Dapat gak la buat huruf L sepantas kilat. Jari pun tak letih... hehehe...




Ni pulak keadaan dalam dewan ujian (MCMC punya dewan auditorium). Tengah standby untuk ujian penerimaan. Susunan dia macam ni la, selang (atau orang Pahang panggil "tengke") beberapa buah kerusi depan dan belakang calon di asingkan. Tu kelihatan calon-calon yang gementar dan over confident pun ada hehehe.. Tu muka yang paling jelas tu 9W2SZA. Tak berjaya, tapi akan cuba lagi tahun depan - cayalah!!



 

Ni gambar rakan-rakan yang berjaya lulus ujian penghantaran. Amik peluang untuk dapatkan tandatangan 9M kat borang, walaupun masih awal, mana yang lulus tu nak prepapre siap-siap nanti senang. Maklumlah, Pak Nordin 9M2NM susah nak tangkap, jadi cepat-cepat mintak dia sign. Lagi sorang 9M tu bang Mazru 9M2MZR pun dah turunkan tandatangan dia.



Akhir sekali, tahniah pada yang berjaya, dan cuba lagi pada yang tidak. Terima kasih kepada ramai rakan yang datang memberi sokongan terutrama kepada bang Mazru 9M2MZR, bang Vizal 9W2VMS dan Pak Nordin 9M2NM. Tidak lupa pada otai 9M dan rakan-rakan 9W yang lain. You rock!

5 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
mazru said...

ade gek komen yg di delete...

hmm ape pun tahniah buat anda dan semua yg berjaya aritu..perjalanan kite masih jauh lagi,mungkin nak asah lagi skill cw kite..

pd yg x berjaya,jgn putus asa,amik lagi tahun depan.

lepas ni sama-sama mengejar 18wpm..

Maza said...

Comment yang kena delete tu, spam. Nak njual ubat kuat. Hehehe...

UNIVERSITI MENGKARAK said...

Baguslah awok...
koi minat juga...
tp entah bilalah...

Zek@9m2pro said...

Perjalanan baru bermula. Tahniah pada anda adik beradik. Marvelous Bro.