20 August 2009

Macam mana nak tukar 'favicon'?

Sehari dua ni saya rajin sikit mengejas layout blog saya ni. Jadi saya terjumpa cara nak menukar favicon Blogger yang oren tu kepada apa apa gambar yang kita nak (yang bersesuaian la).

Apa tu favicon (favourite icon)? Ianya adalah ikon kecil yang biasanya mewakili laman yang kita lawati. Contoh ada kat bawah.


Jadi, untuk mendapatkan sentuhan yang lebih peribadi, kita taruk kita punya favicon sendiri bagi menggantikan yang standard. Kalau kat Blogger, ikon oren tu la yang standard.

Saya cuba terangkan dengan cara yang mudah dan cepat supaya kita sama-sama tak pening kepala.

1. Pilih gambar untuk dijadikan favicon, atau buat sendiri. Saya lebih suka buat sendiri, pakai la apa-apa software yang sesuai, saya biasa guna Photoshop. Saiz dia ialah 22px x 22px. Ada yang kata 16px x 16px, tapi saya buat kat 22px okey je. Besor sikit hehehe. Saya savekan ke FAVICON.PNG dan upload kat laman web saya. Anda boleh guna jugak image hoster yang lain macam Photobucket ke, Flickr ke. Saya biasanya tukar extension .PNG tu kepada .ICO sebelum upload. (tak pasti ini diterima atau tidak di dalam Flickr, Photobucket etc.)

2. Kalau taknak buat sendiri, ada berlambak favicon yang sedia digunakan di internet. Atau, boleh gunakan favicon generator, pun banyak kat internet. Kat sini ada satu contoh generator, di mana kita boleh buat favicon kita dari gambar pilihan kita. Kita boleh jugak hostkan favicon kita di laman itu secara percuma, so tak perlu upload ke server kita atau ke image hoster yang lain macam Flickr, Photobucket etc. Sini link dia = KLIK.

3. Pergi ke blogger settings, ke bahagian Layout Edit HTML. Cari kod ini di dalam HTML anda tu, dia ada kat belah atas sikit... lebih kurang gini kod dia :

<title>data:blog.pagetitle/</title>

Masukkan pulak kod ini DI BAWAH kod di atas tadi :

<link href="http://link kedudukan favicon yang anda upload/host tadi" rel="shortcut icon"></link>

Contoh :
<link href="http://www.radiomeal.com/pics/favicon.ico" rel="shortcut icon"></link>

4. Kalau anda gunakan favicon generator seperti contoh di No. 2, anda boleh terus copy kod yang dah disediakan tu dan tampal je kat HTML anda.

5. Save dan cuba refresh blog anda tu. Ada tak perubahan? Jika tiada, anda perlu clear cache dulu pastu try lagi.

Selamat mencuba!!

p.s. Silakan beri komen jika ini membantu atau ada cadangan lain.

6 comments:

mazru said...

hahaha berjasa beri tunjuk ajor,dah jadi kat blog koi te,ce gi check..

tp koi pakai dirct link je la

Udin 9W2DXN said...

bang maza...tq...wat penat je tanye bang mazru...hehehe....dah siap saya nye blog tu...tq...memang berguna pada saya yang baru dalam bidang ni...

marwan said...

wahhh....bagus bro maza....blog ni leh jadi pusat kecantikkan blog ni he he he...kalo ade benda baru share la lagi...berguna ni heheheheh

Milofloat said...

thankszz...jadi jgk akhirnye favicon milofloat.blogspot.com ni akhirnya...
*upload kat fotobucket bleh...file .jpg

BLUEDIANTHUS said...

thanks for this useful info..:)

Anonymous said...

salam ya . kalau upload boleh x? ni saya on9 pakai hp la . hp x backup nak edit template . tolong tunjuk ajar ea . emailkan ke sayA ikram.kecik@gmail.com