Rindu kat dia...

(12 November 2009)

Sebenarnya, saya ni teringat kat anak-anak saya. Rindu pulak rasanya. Diaorang ada di rumah mertua. Isteri berpantang di sana. Alhamdulillah, baru dapat baby boy pada 02 November lepas. Semuanya berjalan dengan baik, kecuali baby yang kuning sikit. Biasa la.


Si abang, Muhammad Fakrullah dan si adik, Muhammad Fadhlullah

Anak saya yang sulung tu, berumur 4 tahun. Dia ni bijak bercakap, ada je perkataan-perkataan yang dia bina kengkadang tu menggelikan hati. Memang penawar segala duka dan penyakit nengok gelagat dia. Dia suka bertanya, dan saya sedaya upaya menjawab dengan sebaik mungkin kepada dia, kerana saya tau dia ingin belajar. Saya tak suka beri jawapan sebarangan, tapi biasanya jawapan yang saya beri tu masuk akal, dan boleh diterima oleh anak saya ni.

Satu hari, masa kat kompleks membeli belah, kami sepatutnya makan dahulu sebelum berjalan-jalan di dalam tempat tu. Anak saya pada asalnya nak makan mi goreng (favourite dia). Dia ternampak taman permainan kanak-kanak berdekatan dengan tempat makan, maka dia mulalah taknak makan sebab nak pegi main.

Mi yang dipesan dah sampai, jadi kami beritau dia supaya makan dulu, baru pergi main. Dia kata, "Taknak, abang rasa macam nak muntah". Saya bertanya lagi, "Abis tu, tadi kenapa mintak mi kalau taknak makan?" Dia selamba je jawab, "Untuk hiasan je".

Memang saya ada pernah beri jawapan "untuk hiasan je" satu hari dulu. Nah, dia dah jawab balik apa yang kita pernah beritau dia. Budak sekarang, bijak!

Posted in Labels: , Posted by Maza at 22:06  

5 comments:

  1. mazru Says:

    fakhrull ni memang cerdik..heheheh buat hiasan?mmg tip top punye alasan..kira masuk akal la jugek..

    perangai banyak tanye dia tu waris dari ayah dia..

    mohammad fadhulullah..nama yg baik..

  2. Fadh Says:

    tahniah weh....

  3. marwan Says:

    tahniah kepada abngah mendapat anak yang ke-2 moga2 murah lagi rezeki heheheh

  4. bikrayong(9w2rby) Says:

    gitulah kalo dgn anok2. masa aok kecik dulu gitu juga, kalo anok tanya jawab, jawab tetap jawab tapi jangan menipu

  5. TurboBee Says:

    Bila la nak gi tgk harmonik baru abg Maza ni..

 
Copyright 2005-2007. Hello Wiki designed by Fen, Blogger Templates by Blog Tutorial.